Home
Contact
LinkedIn Facebook twitter
Nieuws: de Bedrijfsatleet (boekrecensie)
Datum: 2011, 20 September

Ben jij een bedrijfskamikaze of een bedrijfsatleet?

Frank Lubbers, Supervisor Helpdesk bij UPC Nederland, schreef voor de leden van Supervisorweb een recensie van het boek 'De Bedrijfsatleet'. Vind jij het leuk om ook een managementboek te recenseren? Meld je aan en via Managementboek.nl krijg je gratis het boek toegestuurd dat je wilt lezen en analyseren in je recensie. Goede deal toch?

Excellent presteren onder druk in een klimaat van continue veranderingen.

Iedereen wil het, maar slechts enkelen lukt het. De topsporters onder de werknemers, zelfstandig ondernemeners, managers en kaderleden. Vanuit hun achtergrond als coach van topsporters beschrijven Koen Gonnissen en Alain Goudsmet in De Bedrijfsatleet hoe om te gaan met de druk, de stress en de voortdurende vraag naar topprestaties in de hedendaagse bedrijfscultuur.

Het thema van het boek sluit prachtig aan bij de hedendaagse praktijk. De economie die voortdurend onder druk staat zorgt ervoor dat er steeds meer van managers en medewerkers verwacht wordt dat ze topprestaties leveren. In De Bedrijfsatleet leggen de schrijvers de parallel tussen topsport en het bedrijfsleven. Er wordt beschreven hoe topsporters omgaan met hun pieken en dalen. Welke mindset hen tot grote hoogten drijft en hoe men de motivatie vasthoudt om dag in, dag uit te trainen om dat ene doel te halen.  Welke mentale, emotionele en fysieke krachtbronnen (in dit boek aangeduid als batterijen) aangesproken worden en hoe men deze weer effectief op kan laden.  Bij de beschrijving hiervan is wel het belangrijkste: Er wordt niet alleen ingegaan op het ‘hoe’ en ’wat’, maar bovenal wordt er ingegaan het ‘waarom’  van de dingen die ze doen.

Kijk ik heel sec naar de informatieve waarde van het boek, dan ben ik blij dat ik het opgepakt en gelezen heb. Het schetst een heldere opbouw voor mentale weerbaarheid. Het rooster van Reinforfce, Resist en Recover wordt duidelijk beschreven en laat zien dat er een goede balans moet zijn tussen de voorbereiding op de inspanning, de inspanning zelf en het herstel na de inspanning om tot een topprestatie te komen. Verder komt duidelijk naar voren dat om optimaal te presteren er altijd aandacht moet worden besteed aan de verschillende aspecten die naar voren komen bij het presteren op hoog niveau. Iedereen heeft een mentale, een emotionele en een fysieke batterij en ieder persoon is zo sterk als de zwakste van die drie. Verwaarloos je één, dan verwaarloos je het geheel.

Persoonlijk was ik vooral geboeid door de stukken waarin de bedrijfspraktijk direct gelinkt werd aan anekdotes uit de topsport. Echter moet ik bekennen dat ik juist op dit vlak licht teleurgesteld ben door de bedrijfsatleet. Waar de inhoud van het boek vol staat met interessante feiten over het omgaan met je eigen energie; Het beschrijft hoe je jouw energievoorraden effectief kunt opbouwen, aanvullen en zelfs versterken. Het vertelt welke situaties en gemoedstoestanden de meeste energie kosten. Het geeft aan op welke manieren je jouw energiebeheer kunt verbeteren. Echter het boek weet mij niet continu te boeien. Beide schrijvers hebben een achtergrond in de sport die garant kan staan voor een keur aan anekdotes die aansluiten bij de geboden theorie. Toch wordt er voornamelijk gekozen voor voorbeelden uit bedrijven en organisaties. Hierdoor onderscheidt de Bedrijfsatleet zich minder van andere boeken over dit onderwerp als de titel doet vermoeden. Met de zelfde reden gaat de stof minder leven. De potentiele kracht van dit boek ligt hem juist in de parallel met topsport, de druk tot presteren die daarbij komt kijken en hoe de topsporters hiermee omgaan.

Gonnissen en Goudsmit hebben met De Bedrijfsatleet een interessant naslagwerk afgeleverd met betrekking tot het presteren onder druk. Al nadenkend over hoe ik mijn mening zou kunnen verwoorden komt opeens de Olympische gedachte bij mij bovendrijven: Meedoen is belangrijker dan winnen. Zo voelt ook dit boek: Een interessant en goed resultaat, maar geen topprestatie.

Frank Lubbers, supervisor Helpdesk bij UPC Nederland

Hier kun je het boek bestellen!

Terug naar Nieuws