Home
Contact
LinkedIn Facebook twitter
Nieuws: De toekomst van het CV
Datum: 2011, 31 August

Ook met de opkomst van social media, blijft het CV belangrijk voor recruiters en werkzoekenden. Cornelis Janse en Tinka Zuiderveld, Interim-professionals HRM bij Yacht, voelden vakgenoten aan de tand over hun visie op de toekomst van het CV. Met de mogelijkheden van vandaag doemt nu de vraag op of het CV nog wel past in dit tijdperk. Blijft het CV in gebruik of worden je kansen vergroot als je meedoet met de huidige trends? Digitale netwerken, social media, video-cv`s; zijn dat niet de oplossingen in onze strijd naar de baan die, naast natuurlijk goed betaald, ons het gelukkigst gaat maken?

Volgens de twee initiatiefnemers van detacheerder Yacht ( www.yacht.nl ) is het CV maar een oubollig instrument; `Overal zie je dat netwerken `in` is en er wordt bijvoorbeeld in Amerika al gewerkt met online portfolio`s en videoboodschappen. Vanuit nieuwsgierigheid naar het schijnbaar rotsvaste bestaansrecht van het huidige CV en de vraag waarom organisaties blijven vasthouden aan het productiematig selecteren, zijn de initiatiefnemers op zoek gegaan naar antwoorden. Een kort statusonderzoek in Noord-Nederland gaf inzicht. Zie hier het verslag van Personeelsnet.

Onderzoek
Door middel van een brainstormsessie en het afnemen van een aantal interviews zijn een twintigtal vakgenoten aan de tand gevoeld over hun visie op het CV en de toekomst ervan. Stellingen als: `Over een jaar bestaat het CV in haar huidige vorm niet meer`, `de meeste organisaties zijn nog lang niet klaar om via moderne middelen te selecteren` en `gebruik van nieuwe media heeft toegevoegde waarde voor het werving- en selectietraject` werden aan hen voorgelegd.

De experts op gebied van HRM uit onder andere de overheidsbranche, uitzendbranche en het bank- en verzekeringswezen kwamen met verschillende ideeën over het CV, maar waren het eens over de toekomst ervan.

Alternatief?
`Uniformiteit in het format, hierdoor heb je goed vergelijkingsmateriaal`, `een CV heeft een eerlijk karakter`, `een CV is voldoende om een goede selectie te maken`. Dit waren kreten die naar voren kwamen tijdens het behandelen van de stellingen.

Vooral de georganiseerde brainstormsessie bleek een goede weerspiegeling te geven van ons (Noord-)Nederlandse bedrijfskarakter; `Ondanks dat het CV al jaren meegaat, kunnen we toch ook niet zonder. Doe maar normaal`. Belangrijkste conclusie van de experts is echter dat er geen alternatief instrument wordt geboden die gelijke of betere eigenschappen heeft dan het CV als selectiemiddel.

Vervanging
Het CV mag dan een oubollig instrument zijn, digitale netwerken en andere social media kunnen dus niet voor een volwaardige vervanging zorgen. Ook andere spannende dingen blijken op dit moment het CV niet te kunnen vervangen. Werken met video-cv`s, online portfolio`s en jezelf profileren door een eigen site, is nog lang niet binnen bereik.

Het CV, verder geen poespas, vooral niet teveel creativiteit, doelgericht en eerlijk, daar kom je volgens de experts het verste mee.

Gevonden worden
Toevoegingen zijn er wél om toe te werken naar je ideale baan. (Digitale) netwerken, softskills op het CV, je laten vinden op internet en starten met een persoonlijk profiel op het CV zijn hiervan voorbeelden. Mensen die selecteren moeten je leren kennen. Hoe meer zij een beeld van je hebben, hoe groter de kans is dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek.

Aan de kandidaat de zorg om zichzelf te laten vinden. Op naar het netwerken dus, op naar gevonden worden door een nuchter profiel op internet, op naar een persoonlijk en scherp CV.

Herkenning
Daarbij ook een rol voor elke organisatie. Door een inkijk te geven in de organisatie als het gaat over kernwaarden, bedrijfscultuur en belangrijke softskills. Door kleur te bekennen kunnen kandidaten een beter beeld krijgen of er een match is.

Tegenwoordig kijkt men veel kritischer of `ik` wel bij die specifieke organisatie wil werken. Zorg ervoor dat je de organisatie een gezicht geeft waardoor kandidaten zichzelf kunnen identificeren.

Uiteindelijk
We zijn nog niet af van het CV. Vernieuw hem dus maar, het CV is nog altijd heilig. Blijf daarbij dicht bij jezelf, omdat dit uiteindelijk tot de beste match zal leiden. Pas als organisaties ervaren dat er winst te behalen is door een efficiënter proces of een betere match, dan zal vernieuwing bestaansrecht krijgen.

Overzicht
Hieronder vindt u de inzichten vanuit ons onderzoek.

Inzichten voor werkzoekenden:

  1. Doe maar normaal, zorg voor een doelgericht en eerlijk CV;
  2. Wees voorzichtig met videoboodschappen, ze zijn creatief, maar hebben een hoog afbreukrisico;
  3. Laat u zich vinden op internet;
  4. Houd uw internetprofiel zuiver en eerlijk;
  5. Digitale netwerken en andere social media zorgen niet voor volwaardige vervanging van het CV, houdt uw CV dus up-to-date;
  6. Softskills zijn een `must` op het CV;
  7. (Digitale) netwerken zijn een handig middel om kenbaar te maken dat u zoekende bent en ook om uzelf te introduceren. Mensen die selecteren moeten u zoveel mogelijk leren kennen;
  8. Start met een persoonlijk profiel op het CV;
  9. Het CV is nog altijd heilig als selectiemiddel.

Inzichten voor recruiters:

  1. Geef een inkijk in de organisatie als het gaat over kernwaarden, bedrijfscultuur en belangrijke softskills. Hierdoor krijgen kandidaten een beter beeld om te zien of er sprake is van een match;
  2. Zorg ervoor dat u de organisatie een gezicht geeft waardoor kandidaten zichzelf kunnen identificeren;
  3. Een CV is nog altijd voldoende om een goede selectie te maken;
  4. Uniformiteit in het format van het CV, belangrijk voor goed vergelijkingsmateriaal;
  5. Tegenwoordig kijkt men veel kritischer of `ik` wel bij die specifieke organisatie wil werken. Zorg voor een eenduidig profiel op internet en in de vacaturetekst;
  6. Er wordt nog geen vervangend instrument aangeboden met gelijke of betere eigenschappen dan het CV.


Groningen, augustus 2011

C. Janse (http://nl.linkedin.com/in/cornelisjanse)

T. Zuiderveld (http://nl.linkedin.com/pub/tinka-zuiderveld/6/205/37b)

Interim-professionals HRM, Yacht



Terug naar Nieuws
Inloggen / Registreren
Telecommerce-logo.jpg

VANAD-GROUP-logo.png

AFAS-logo.jpg

Supervisorweb copyright 2009. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag de disclaimer en het privacy reglement.
Supervised by Webspace Design