Home
Contact
LinkedIn Facebook twitter
Nieuws: Middlemanagement: terug naar de basis
Datum: 2011, 13 May

Middle management keert terug naar basis: Leiding geven zwaartepunt in functie 
  
Het werkterrein van teamleiders en supervisors in klantcontact organisaties verandert, zo signaleert Dafne Kuipers van Randstad Professionals Customer Contact. Er is een terugkeer naar de basis van het direct leidinggeven, maar die basis is wel aan verandering onderhevig.

Wij zien een duidelijke trend dat middle managers in toenemende mate  worden ingezet voor datgene waarvoor ze er eigenlijk zijn: de directe, operationele aansturing van medewerkers. Lange tijd was men ook zeer druk met allerlei nevenactiviteiten en mede daardoor te weinig op de vloer. Dat verandert nu. Er is een groeiende vraag naar specifieke coaches en traffikers, deelspecialismen die voorheen ook bij middle managers werden belegd.
Deze terugkeer naar de basis betekent allerminst dat het werk eenvoudiger is geworden. In tegendeel: er is sprake van groeiende complexiteit. Dat komt omdat medewerkers hoger opgeleid zijn en mondiger. Bovendien worden afdelingen en teams complexer door de integratie van Front- en Back Office die binnen steeds meer organisaties vorm krijgt. En wat te denken van het feit dat vrijwel elke klantcontact organisatie tegenwoordig multichannel communiceert?

De gemiddelde teamleider of supervisor acteert tegenwoordig minimaal op HBO niveau. Doorgroeien vanuit een agent functie is nog altijd mogelijk. Je ziet ook dat organisaties dat blijven stimuleren om carrièreperspectief te bieden. Een goede zaak natuurlijk. Toch wordt er vaker extern geworven, simpelweg omdat men het benodigde talent nog niet in huis heeft. Wij zien een groei in het aantal vacatures voor teamleiders en supervisors. Tegelijkertijd bespeuren we dat het moeilijker wordt om goede mensen te vinden. Dit is een serieuze voorbode van de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt die onze economie te wachten staat. We merken dat veel bedrijven hier nog niet zo serieus mee bezig zijn. Er is veel vraag naar schapen met vijf poten. In ons geval betekent dat vraag naar middle managers met niet alleen de juiste vaardigheden, maar ook relevante ervaring en bewezen resultaten.

Natuurlijk is het fantastisch als je die duizendpoten kunt binnenhalen. Wij adviseren bedrijven echter om realistisch te blijven en vooral goed te werven en te selecteren op de competenties die noodzakelijk zijn voor een goede teamleider of supervisor: hoe goed is men in het effectief aansturen van mensen in complexe situaties? Sensitiviteit is daarbij van groeiend belang. In de aansturing van teams wordt je als middle manager geconfronteerd met medewerkers uit verschillende generaties. Wees je bewust van de verschillen tussen die generaties en zorg dat je je mensen goed kent. Het komt de resultaten van het team absoluut ten goede.
Een uitdaging waarmee nog te veel middle managers worden geconfronteerd is de manier waarop ze zelf van bovenaf worden aangestuurd. We zien vaak een knellende focus op output en resultaat. Het zou goed zijn als die druk zou verminderen en plaats zou maken voor een stuk eigen regelruimte. Moderne middle managers kunnen dat wel aan!

Randstad Professionals CC is supporter van Supervisorweb



Terug naar Nieuws
Inloggen / Registreren
openvaren.jpg

Skywalker-logo.jpg

LOGO-WH_1.png

Supervisorweb copyright 2009. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag de disclaimer en het privacy reglement.
Supervised by Webspace Design