Home
Contact
LinkedIn Facebook twitter
Nieuws: Rijkman Groenink is geen graaier! (Column)
Datum: 2012, 30 March

Wie Rijkman Groenink is? Dat is die ex-ABN AMRO bankier, die als dank dat ‘ie de honderden jaren oude bank naar de knoppen geholpen heeft, die enorme bonus gekregen heeft. Tenminste… dat beweren de media. En je weet, het gepeupel kletst dat klakkeloos na.

Toch hoor ik steeds meer tegengeluiden. Pro Groenink thoughtleaders die stellen dat motivatie uberhaupt niet enkel door extrinsieke beloning gedreven wordt. (Als callcentermanager weet je dat natuurlijk al lang). En dat dat zelfs voor de zogenaamd ‘slechtste’ bankdirecteur allertijden geldt. (Wat waarschijnlijk nieuw is voor je.)

Hebzucht
Rijkman Groenink doorbrak na jaren van stilzwijgen eindelijk zijn eenzijdige mediastilte. Hij was te gast in het tv programma College Tour, waar hij zich liet interviewen door Twan Huys en paar honderd studenen in de oude bankkluis van het oude ABN-gebouw in Amsterdam.

Gekrenkt
Natuurlijk kwam ex-minister van financien Wouter Bos aan het woord, die Groenink nogmaals de ondergang van ABN AMRO in de schoenen probeerde te schuiven. Terwijl hij volgens mij eigenlijk hoorde te zeggen: Wellink en ik waren zo op onze teentjes getrapt door de toon waarop Groenink met ons communiceerde, dat we intrinsiek gemotiveerd waren om zijn verzoek om de bank te redden niet hebben ingewilligd.
 
Dat is hetzelfde als dat agents hoge bonussen beloofd wordt. Ze hebben er dan rationeel gezien wellicht alle reden toe om het te pikken dat ze als belvee behandeld worden. Maar dan toch zie je dat dat gewoon niet werkt. Erkenning en waardering blijft belangrijker dan de worst die hen voor hun neus gehouden wordt.

Berucht
Natuurlijk vroeg presentator Twan Huys Groenink naar de beruchte miljoenenbonus. Waarop Groenink probeerde uit te leggen dat hij helemaal geen bonus gekregen heeft. Dat hij enkel de ABN AMRO aandelen die hij al had, heeft ingewisseld. Net als alle andere duizenden aandeelhouders. Die hem zowaar de opdracht gegeven hadden om ABN AMRO tegen de hoogste prijs te verkopen.
 
“Wat een lul verhaal”, dacht ook ik toen ik dat zag. “Het ging ‘em natuurlijk gewoon om de knikkers.”

Prooi
Totdat later diezelfde avond Jeroen Smit, de schrijver van het boek De Prooi, over de ondergang van ABN AMRO, bij Pauw en Witteman aan het woord kwam. Notabene híj (in zijn boek komt Groenink er niet bepaald goed van af) herhaalde nogeens wat hij ooit ook al eens in actualiteiten programma Nova gezegd had:
“Rijkman Groenink is altijd tegen dat cash bod van het consortium geweest waardoor hij zoveel geld meekreeg. Hij wordt iedere keer neergezet als een graaier, en dat klópt - niet!! Stel je voor je hebt daar drie-en-der-tig jaar gewerkt… Dat is je leven!”
 
De bestsellerauteur Smit bevestigd direct, net als Wouter Bos dat indirect doet, dat intrinsieke motivatie belangrijker is dan extrinsieke. Zelfs blijkbaar voor de bankier die onterecht symbool is geworden voor het kapitalistische kwaad. En zelfs voor een minister die het landsbelang boven zijn eigen ego had moeten laten prevaleren.

Gladiator
Met complimenten uitdelen, peptalks geven en callcenteragents laten grabbelen bij een score voor een kadootje, kom je op een belvloer wat winnaars mentaliteit betreft al een heel eind. Maar het kan veel beter!
Als je wilt weten hoe, probeer dan te voelen waarom de sportstadions tegenwoordig net zo afgeladen zijn als 2.000 jaar geleden het romeinse Colosseum. Wordt de toeschouwer er beter van als zijn of haar favoriete gladiator de kop van de ander afhakt? (Lees: zijn of haar favoriete schaatser als eerste over de streep komt?) Nee. Maar waarom dan toch die passievolle intrinsieke motivatie op de tribune?
 
Drama
Dat is de opzwepende emotie van de strijd om winst of verlies. Dus hoe geweldig zou het zijn als je die hartstochtelijke motivatie-van-binnenuit die alle mensen in haar greep houdt, naar de arena van de belvloer kunt brengen?
 
Daar heb je echter wel serieuzere gamemechanics voor nodig dan een grabbelton. Je wilt een real life drama dat gaat over sociale verhoudingen tussen agents. Een meeslepend epos waarin er teamspirit heerst en dat alles gevoed door een bloedstollende strijd tussen die rivaliserende ploegen.
 
Mijn conclusie is: Je agents proberen te boeien en te binden met geld werkt alleen maar averechts. In de politiek en zelfs bij de banken geldt, hoewel het spel er wel mét de knikkers gespeeld wordt, het gaat nooit óm de knikkers.

Ranjith Postma heeft de eerste nederlandse callcenter game ooit ontwikkeld waar drama en strijd samen komen: www.galalion.com



Terug naar Nieuws
Inloggen / Registreren
Telecommerce-logo.jpg

logo-aspect.jpg

AFAS-logo.jpg

Supervisorweb copyright 2009. Alle rechten voorbehouden. Lees voor gebruik graag de disclaimer en het privacy reglement.
Supervised by Webspace Design